Bröllop – Frågor & svar

Här under har vi samlat många av de frågor vi fått genom åren hos oss här på slottet om just bröllop. Saknar ni något svar så kontakta oss gärna så går vi igenom allt tillsammans med er. Varmt välkomna till oss.

Vanliga frågor om bröllop på Noors Slott

Vad kostar ett bröllop hos er?

Den frågan får vi ganska ofta, och det är svårt att direkt svara på men vi börjar alltid med att svara:
Pris per person, från 1 995kr (en vardag) då ingår allt från brudskål till 3-rättersmiddag med vinpaket, kaffe, avec och tårta.
Slottshyra: från 15 000kr då ingår ensamrätt till slottet om minimi 50p. från 15.00 dag 1 till 12.00 dag 2. Vi anpassar dukningen som ni önskar, blommor på borden ingår och hjälp från oss genom hela er resa fram till den stora dagen.

Om vi valt vigsel i parken och det börjar regna – vad gör vi då?

Vi flyttar då in vigseln i vår fina sommarlounge ute i parken. Om ni valt att ha er middag där så flyttar vi in vigselplatsen i slottet och vår fina sal Kungssalen.

Måste vi har en bröllopskoordinator vid bröllop hos er?

Vi brukar säga att vi agerar som bröllopskoordinator gällande all planering kring festen, det ingår när ni väljer att ha ert bröllop hos oss. Men vill ni har hjälp med inbjudningskort, välja klänning, boka flyg, göra hemsidor så rekommenderar vi att ni tar in extern hjälp. Vi har flera att rekommendera.

Vilken meny kan vi välja?

Vi utgår från 2 förrätter, 2 varmrätter, 2 desserter eller om ni hellre önskar osttallrik. Sen får ni komma på provsmakning på vår minimässa på våren. Om inget av dessa menyer faller er i smaken så tar vi in önskemål från er så jobbar vi fram en passande meny.

Får vi ta med egen mat och dryck?

Nej vi hanterar allt kring mat och dryck, MEN om ni har någon favorit dryck eller rätt som ni vill skall vara med så kan vi titta på det och se vad vi kan komma överens om mot en korkavgift.

Vilken teknik finns i middagssalen?

Inne i vår middagssal Kungssalen så finns projektor i taket och högtalare installerade. Sen kan vi hyra ut högtalare och trådlös mic om ni önskar använda er av det. Ute i vår sommarlounge finns ingen teknik installerad. Men samma där ni kan hyra våra högtalare och mic om ni önskar.

Vad kostar det att ta med barn?

Det beror på ålder och om de ska ha barnmeny eller äter samma meny som vuxen.

Har man tillgång till relaxen?

Relaxen ingår inte utan den kan man hyra till från 7 500kr per tillfälle för 20p. utöver det 200kr per person.

Vilken tid är frukost?

Vi rekommenderar på lördagen 08.30-10.00 och söndag 09.00-10.30 men ni får gärna vara med och sätta dessa tider. Dock så är utcheckning senast 11.30 om vi inte kommer överens om annat.

3-dagarsbröllop, vad innebär det?

Då välkomnar ni era gäster redan från fredagen för en mysig avslappnad middag ihop såsom grillbuffé eller serverad varmrätt. För att öppna upp fredagen för er så har vi ett minimum på 20p. för middag med logi.  Är ni minst 40p. så får ni vara själva på fredagskvällen.
Lördagen startar ni sedan upp med en god lång frukost innan alla förberedelser startar. Vigsel i parken, middag och sen dans och fest. För att få ensamrätt på lördagen så har vi minimum 50p. Söndagen avslutar ni sedan med en lika god och lång frukost innan avresa 11.30.

När får man tillgång till sviten om man bokar arrangemang lördag till söndag?

Från ca. 14.00 men allt beror på om vi har några gäster dagen innan, har vi inte det så kan ni få tillgång till sviten tidigare runt ca. 11.00.

Har ni hundrum?

Ja vi har två hundrum, då tar vi ut en ytterligare städavgift på 450kr

Kan vi ställa in extra sängar på några rum?

Ja vi har 2 resesängar för bebisar, 4 barnsängar och 4 vuxensängar.

När kan vi boka in en visning?

Hör av er till oss så stämmer vi av när det passar er och oss på slottet. 018-38 05 00 eller noorsslott@noorsslott.se

Vilken tid stänger baren?

I Slottshyran så ingår öppettid till 02.00 då tar vi sisa beställning 01.30. Vi har tillstånd till 03.00 så ni kan köpa till en timme till från ca. 7 500kr.

Vad är numret till taxi?

018-34 92 00 – om ni skall åka sent på natten så kan det vara läge att förboka.

På vilken sida skall bruden sitta vid middagsbordet:

Bruden sitter till höger om brudgummen. Bruden har sin far på andra sidan och brudgummen sin mor på andra sidan. Men såklart så gör man precis som man vill. Antingen så sitter man själva på honnören, eller med sina vänner eller precis som man vill. Idag är det väldigt vanligt att man väljer de man vill ha bredvid sig och inte de man bör enligt tradition bredvid sig.

Hur många rum och bäddar har ni?

25 rum och 60 bäddar. Samt möjlighet att boka fler rum och bäddar på en närliggande fin hästgård med 17 bäddar till.

Varför skall man välja Noors slott?

Gedigen erfarenhet efter våra 20 år på slottet med över 400 bokade bröllop. Vi hjälper er genom hela resan. Vår fina Sommarlounge i parken ingår alltid vid bokning av bröllop. Närheten till Arlanda. Vår fantastiska personal får vi så mycket beröm över, så tacksam för dem alla!
Vi tar endast ett bröllop åt gången, ja vi tycker listan kan göras lång 😉

Generella tips inför bröllopet – svar på de vanligaste frågorna

Vad ska stå på inbjudningskort till bröllop?

Brudparets namn, vilket datum som de gifter sig, tid för vigseln, plats för vigseln, om det finns personer som man kontaktar om man vill hålla tal, värdpar, toastmasters, O.S.A.-datum när gästerna ska meddela om de kommer eller ej, om en särskild klädkod gäller, om det finns övernattnings möjligheter, vägbeskrivning, telefonnummer/mail om gäster har frågor kring gåvor. Namnen på inbjudan ska stå på antingen kuvertet eller i inbjudan även om plus 1 är inbjuden. Om brudparets föräldrar bjuder in till bröllopet är det deras namn som står som avsändare. Gästerna ska även få information hur de ska meddela eventuella allergier eller matpreferenser. Information om huruvida barn är välkomna på bröllopet bör också finnas med, gärna med information om vilken ålder för barnen som gäller. Informera gästerna om de bjuds på allt hela helgen eller om de skall betala något själva. Skriv ut om det till exempel är middag med efterföljande fest så gästerna vet vad de ska förvänta sig.

Hur lång tid innan bröllopet har man möhippa eller svensexa?

Det är en bra idé att ha möhippa eller svensexa ca 1 månad innan bröllopet, så att det inte blir för nära inpå bröllopet. Annars kan det blivande brudparet känna att det blir stressigt. Även för de som planerar inför en svensexa eller möhippa, som kanske även har andra uppgifter under bröllopet, kan behöva några veckor inför den stora dagen.

Vem ska man bjuda på bröllopet?

Man bjuder in precis vilka man vill. Man ska komma ihåg att detta är er dag, så bjud in dem ni vill fira kärleken med. Det kan vara bra att först skriva varsin lista på dom man skulle önska kom, därefter läsa varandras listor och slutligen göra en lista tillsammans. Det är även bra att bjuda in gäster efter lokalen som man bokat in sig på så att alla bjudna som önskar komma får plats. Matcha även listan mot er budget. Fundera även gällande +1 i inbjudan om till exempel kompisen träffat en ny partner. Ha en dialog med kompisen och se vad hen säger om att evenuellt inte bjuda den nya partnern.

Vad har man på sig som gäst på bröllop?

Det beror på vad det blivande brudparet har valt för klädkod, även kallat dresscode. Generellt är det kotym att undvika färgerna vitt, svart och rött. Det är bruden som ska få glänsa och därav att man inte ska bära vitt. Vita detaljer såsom väska eller skor går bra. Männen förväntas bära vit skjorta. Kvinnor bör heller inte bära svart, då det förknippas med sorg och begravningar. Svart kostym för män är acceptabelt men helst ska den vara mörkgrå eller mörkblå.

Vad betyder klädkoden mörk kostym på bröllop?

Mörk kostym kan bäras under hela dagen och männen bär vanligtvis mörkblå, svart eller mörkgrå kostym. Skjortan under ska vara vit och man kan även ha en väst till. Fluga eller slips är ett krav och ska ge ett elegant intryck. Skorna ska vara svarta och av tunnare modell. Damerna bär en fin klänning när denna dresscode står på inbjudan. Klänningen ska inte vara för ”fin” så som en aftonklänning och längden ska vara från knät och neråt. Ärmen ska vara kort och klänningen får inte vara för urringad. Materialet ska vara fint men inte glittrigt och det går även bra att bära kjol med en finare blus. Man kan till klänningen bära en festligare lackväska och lackskor. Hatt och handskar är också tillåtet.

Vilka sitter vid honnörsbordet bröllop?

Det vanligaste är att man har traditionell bordsplacering vid honnörsbordet, vilket innebär att brud och brudgum sitter centralt. Till höger om bruden sitter brudens far och till höger om honom brudgummens mor. Till vänster om brudgummen sitter brudens mor och till vänster om henne brudgummens far. Därefter följer äldre nära släktingar, ju äldre desto finare placering. Dom äldre brukar också vara dom som bryr sig mest om etiketten och sätter värde på en hedersplats. Men sen kan man som brudpar såklart göra hur man vill. Det är er dag och ni bestämmer hur ni vill att det ska vara samt hur ni placerar era gäster.

Vem brukar hålla tal på bröllop?

Enligt svensk tradition finns det någon som kallas talordning och som då talar om för dig vem som ska hålla tal samt även i vilken ordning. Först ut är välkomsttalet och det hålls oftast av brudens far och då även tillsammans med brudens mor om det är dom som är värd och värdinna. Därefter är det speciell talordning som man brukar följa, ofta brukar t.ex. brudtärnor och best men hålla tal, en alla som vill och önskar får hålla tal till brudparet. Bröllopstalet är till för att lyckoönska bröllopsparet, men observera att det är viktigt att föranmäla det till toastmaster-paret innan, om brudparet valt att ha någon.